Automobilul fără volan!

Posted On March 24, 2014 By In Tehnologie With 2533 Views

Automobilul fără volan!

Legislaţia nu o autorizează deocamdată, dar o aseme­nea maşină fără volan şi pedale ar asigura o mai bună se­curitate. Ea se află la ora actuală în încercări pe pista circuitului grupului Daimler-Chrysler, din Stuttgart. Automobilul fără volan!Botezată Sidestick Car, maşina concretizează o mai veche idee lansată încă din 1959 de spe­cialiştii americani de la General Motors: controlul direcţiei, accele­raţiei şi al frânei cu ajutorul unui fel de manşe asemănătoare cu cea dintr-un simulator de pilotare ae­riană, obiectivul final fiind o secu­ritate sporită în caz de accident.

Zece ani de studii au fost necesari constructorului german pentru a produce acest automobil revoluţionar, un Mercedes R129 decapotabil. De o parte şi de alta a scaunului şoferului sunt instalate două manşe, fiecare legată la un calculator situat sub bancheta din spate. Un al treilea calculator controlează ansamblul vehiculului. Dacă se doreşte reglarea scaunelor din faţă, de exemplu, ele se pot retrage până la un metru faţă de tabloul de bord, întrucât nu mai este necesar să se atingă pedalele. În afara unui confort de netăgăduit, reglajul în speţă este fundamental pentru secu­ritatea pasagerilor. În caz de şoc frontal, intruziunea volanului şi a bordului, care este cauza, potrivit ultimelor statistici germane, a 75% dintre decese la şoferii de auto­mobile, e eliminată. La porni­re, se introduce cheia în contact şi se apasă pe butonul „mers înain­te“ situat în tabloul de bord, ală­turi de „mers înapoi“, „punct mort“ şi „frână de staţionare“, asemănătoare comenzilor unei maşini automatice. Pentru a pi­lota maşina, sunt două opţiuni: cu o mână – dreapta sau stânga – sau cu două, manetele funcţionând în tandem. Două butoane aflate dea­supra manşei permit acţionarea sistemului de semnalizare, claxo­nul declanşându-se odată cu apă­sarea indexului. Diferenţa faţă de conducerea clasică este aceea că un volan se poate roti de mai multe ori la 360° pentru a da o mişcare de o mare precizie, în timp ce Sidestick nu pivotează decât 20° la dreapta sau la stânga. Pentru a se compensa lip­sa asta, inginerii germani au integrat în manşă nişte senzori care nu măsoară doar unghiul pe care-l ia maneta, ci şi forţa aplicată de şo­fer pentru a o traduce în unghi de rotaţie a roţilor. Cu cât se apasă lateral manşa, cu atât se întoarce maşina. Pentru a se accelera, ace­laşi principiu: o serie de senzori măsoară presiunea exercitată de mână asupra manşei, în direcţia înainte. Şi în spate pentru frână.

Al doilea argument în materie de securitate: în caz de frânare brutală, piciorului îi trebuie 0,2 secunde ca să se deplaseze de pe acceleraţie pe pedala de frână, distanţa parcursă de maşină fiind de 10 metri la 110 km/h. Cu mâna aflată în permanenţă pe manşă, reacţia este rapidă, fapt ce poate preîntâmpina accidentele… Pen­tru moment, Sidestick nu este decât o maşină aflată în cercetări şi nivelul disfuncţionalităţilor este inacceptabil pentru o producţie în serie, dar specialiştii germani lu­crează la remedierea lor.

Tags : ,

About

One Response

  1. Ce farmec ar mai avea sofatul? Mai bine ma urc in tren si ma deplasez

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *