Recenzie carte – "Wolf Hall" de Hilary Mantel

Un roman istoric atent cizelat, delectant in descrierile sale cu parfum de epoca, pasionant in intriga si dens in semnificatii, care combina perspectiva istorica cu profunzimea psihologica. Un roman care, anul trecut, a obtinut Man Booker Prize.

Trilogia spune adevarata poveste a ascensiunii lui Thomas Cromwell la proeminenta in curtea lui Henric al VIII-lea si va incheia odata cu caderea sa din har si executie. Intra pe librarieonline.ro si comanda cartea la preturi speciale.

Anglia, anii 1520. Henric al VIII-lea este pe tron, dar nu are mostenitor. Cardinalul Wolsey este consilierul sau principal, insarcinat cu asigurarea divortului pe care papa refuza sa il acorde. In aceasta atmosfera de neincredere si nevoie intra Thomas Cromwell, mai intai ca functionar al lui Wolsey, iar mai tarziu succesorul sau.

Intriga acopera sapte ani, capitali, din istoria Angliei: 1527-1535. Henric al VIII-lea Tudor este casatorit cu Caterina de Aragon. Din copiii acestui mariaj a supravietuit doar unul, Mary. Henric are doua obsesii: absenta unui mostenitor de linie barbateasca, care pune in pericol viitorul dinastiei, pe de-o parte, si, pe de alta, pasiunea sa devastatoare pentru o tanara de la Curte, intriganta, misterioasa si calculata Anne Boleyn. Henric pretinde anularea casatoriei de 18 ani cu Caterina, pe motiv ca fusese casatorita cu fratele sau mai mare, pana la moartea acestuia, si ca bula papala care i-a autorizat recasatorirea contravenea legii naturale care interzicea incestul. Vreme de mai multi ani, intreaga diplomatie europeana va incerca sa dea de capat acestei probleme matrimoniale.

In ciuda eforturilor Cancelarului englez, cardinalul Thomas Wolsey, papa Clement al VII-lea ramane inclement. Una dintre consecinte: esecul lui Wolsey ii atrage acestuia dizgratia. In acest moment, intra in scena personajul principal al romanului, cel care fusese omul de incredere al cardinalului, omul de afaceri si juristul Thomas Cromwell. Pentru ca solutia romana pare blocata, Cromwell trece prin Parlament o serie de legi care supun Biserica anglicana autoritatii regale. Numiti de rege, inaltii prelati englezi pronunta nulitatea casatoriei cu Caterina (retrogradata acum la rangul de printesa vaduva). Mary trece de la statutul de copil legitim la acela de bastarda, iar Henric o ia de sotie pe Anne Boleyn, incoronand-o cu mare pompa regina a Angliei.

Domnia lui Henry continua sa ne atraga pentru ca este momentul in care trecutul devine in centrul atentiei. Problemele Marii Britanii – mobilitatea sociala, libertatea religioasa, incetul continuu dintre individ, biserica si stat – nu au fost rezolvate odata cu trecerea anilor. Lupta motivata sexual de Henry pentru a-si indeparta tara de biserica catolica poate fi vazuta ca povestea de origine a propriei epoci, momentul in care Anglia s-a eliberat de Roma si a inceput sa se inchine si sa se gandeasca in limba sa materna.

La sfarsitul romanului, Anne este inca pe culmile puterii, cu toate ca nu a izbutit sa aduca pe lume decat o fata, pe Elizabeth. Romanul ne desluseste istoria mare, insa prin intermediul istoriei unui om neobisnuit, Thomas Cromwell, un personaj care, prin nastere (era fiul unui fierar), nu ar fi trebuit niciodata sa acceada la inaltele functii statale pe care le-a ocupat. O lamurire: titlul romanului Wolf (lup, in traducere) Hall este numele palatului familiei Seymour, cea care ii va oferi lui Henric cea de-a treia sotie. Dar, in acelasi timp, reprezinta si un veritabil program politic: curtea regelui Tudor este un univers nemilos unde functioneaza o singura lege: „Homo homini lupus”.