Noul muzeu al Ciprului care este descoperit sub mare

O intrare pe plaja din Pernera, pe coasta Aiya Napa (Cipru) ofera acces la muzeu. Dupa ce trecem prin usa, o poteca duce la o platforma plutitoare care marcheaza punctul de coborare. Acesta nu este un muzeu obisnuit: este un parc de sculpturi dar, pentru a avea acces, este necesar sa faceti scufundari. 

Artistul Jason deCaires Taylor semneaza acest nou proiect, care isi continua munca in muzee si expozitii subacvatice incredibile din intreaga lume (le gasim in Marea Bariera de Corali, in Australia, la Cannes, in Mexic si chiar in Lanzarote).

Noul Muzeu de Sculptura Subacvatica Ayia Napa (MUSAN) se alatura acestei colectii, oferind in acest caz o intreaga padure subacvatica plina de viata si cu o poveste de spus.

93 de sculpturi scufundate

La 200 de metri de coasta, apele ascund copaci, copii care se joaca si alte personaje pentru un total de 93 de figuri. Ele nu vor fi doar bucurate de vizitatori, ci au si scopul de a crea un nou habitat sub mare.

Realizate din materiale cu pH neutru pentru a evita orice posibil impact negativ asupra mediului, sculpturile vor fi colonizate treptat de tot felul de organisme (la cateva saptamani de la deschidere, la sfarsitul lunii iulie, deja se vede o pelicula fina de alge). acoperind unele dintre figuri) cu care se preconizeaza recuperarea vietii marine disparute din cauza efectului omului asupra coastelor.

Prima padure subacvatica din lume este formata din 93 de sculpturi realizate din materiale cu un pH neutru pentru a evita orice impact negativ asupra vietii marine.

Inseamna asta ca figurile vor fi stricate asa cum sunt concepute? Nimic mai departe de realitate. Potrivit Marine Argyrou, directorul Departamentului de Cercetare Marina si Pescuit Ayia Napa, „Muzeul subacvatic va fi o experienta vizuala si ecologica vie, cu opere de arta care interactioneaza cu natura si evolueaza in timp”.

Scopul, potrivit artistului, este „de a transmite ca trebuie sa avem grija de aceste arii protejate intr-un mod masiv si trebuie sa vorbim despre supravegherea lor intr-un mod mult mai strict”.

Arta subacvatica

Asezati cu macarale la diferite adancimi (intre 8 si 10 metri sub suprafata), printre sculpturi se afla copaci giganti care cantareste pana la 13 tone, de unde este prezentata drept „prima padure subacvatica din lume”.

Artistul avertizeaza despre degradarea acestei zone marine in ultimii 20 de ani, pana la punctul de a deveni o zona practic sterila.

Scufundarea prin lucrari inseamna sa o faci printr-un muzeu neterminat; nu exista un produs final, atata timp cat va evolua intr-un mod imprevizibil

Alte figuri reprezinta copii care se joaca. Ele fac aluzie, explica deCaires Taylor, „la nevoia noastra de a avea lumea naturala ca loc in care sa ne exploram, sa descoperim si sa ne aprinda imaginatia”. De fapt, adauga el, „in ultimii 50 de ani copiii au fost impinsi din locurile salbatice care au existat candva”.

Acesti copii ai padurii, cu camera in mana, se joaca de-a v-ati ascunselea printre copacii subacvatici, indreptandu-si lentilele spre alte figuri care reprezinta rasa umana. „Ei asteapta cu nerabdare un viitor in care misterul si magia naturii revin. Nevoia de a ne regenera oceanele este la fel de urgenta ca si nevoia de a ne restabili legatura cu lumea naturala”, explica artista.

Muzeul neterminat

A te plimba printre operele sale – mai degraba, a te scufunda sau a face snorkeling – inseamna a te plimba printr-un muzeu neterminat; nu exista un produs final, atata timp cat va evolua intr-un mod imprevizibil. Este un peisaj in continua schimbare. Mai mult, opera naturii poate ajunge sa o inlocuiasca pe cea a artistului.

„Copacii sculptati si copiii care se joaca printre ei vor fi consumati si colonizati de biomasa marina, oferind hrana si adapost pentru o varietate de creaturi, dar, important, amintindu-ne ca noi insine suntem naturali.”

Desi referirile la schimbarile climatice, poluarea si pierderea habitatelor naturale sunt o constanta in noul muzeu subacvatic, deCaires Taylor incearca, de asemenea, sa transmita un sentiment de speranta: „impactul uman nu este intotdeauna negativ”. Scopul lui este de a transmite sentimentul ca putem inversa unele dintre lucrurile pe care le-am facut.

Desi lucra de cativa ani la proiectul MUSAN, constructia a inceput in martie 2020, cel mai rau moment posibil odata cu declararea globala a unei pandemii de covid-19, care a complicat foarte mult munca.

De asemenea, subliniaza el, este un loc foarte diferit de altele in care a lucrat, de obicei in habitate temperate si tropicale, unde exista recife de corali si multe alte specii marine.

O alta schimbare fata de lucrarile anterioare sunt elementele plutitoare ale unora dintre sculpturi, cum ar fi copacii. Unii se misca odata cu curentii, iar altii lasa parti foarte aproape de suprafata unde vin sa apara.

In jurul acestei prime paduri subacvatice din lume a fost creata Aria Marina Protejata Ayia Napa, un simbol al distrugerii habitatelor din trecut si un apel la actiune pentru a ne reconstrui relatia cu natura.