Muzeul spirala care recreeaza masinile unui ceas elvetian

Le Brassus, in Vallee de Joux elvetian, traieste in ritmul complicatiilor. Nu cele ale vietii de zi cu zi, ci cele care bat in interiorul unora dintre cele mai dorite ceasuri din lume, cele care ies din Audemars Piguet. Firma finalizeaza un nou muzeu la fel de stralucitor precum bijuteriile pe care le pune la incheieturile clientilor sai.

Musee Atelier Audemars Piguet este numele unui nou complex din muntii Jura, unde manufactura de ultima generatie si-a inceput sa-si produca ceasurile in 1875 si unde mostenitorii sai continua sa creeze creatii pretioase si neconventionale, fiecare un exemplu unic de masterat.

Un muzeu in spirala

Cu o deschidere anuntata pentru 25 iunie, care probabil va trebui amanata din cauza restrictiilor impuse de extinderea coronavirusului, muzeul, construit in forma de spirala, este un proiect al arhitectului Bjarke Ingels, si autorul unor repere precum precum The Twist , in parcul de sculptura Kistefos din Norvegia sau, mai nou, Copenhill, o partie de schi care incununeaza o fabrica de procesare a deseurilor.

Din studioul sau, BIG, a venit ideea care i-a captivat pe mostenitorii primilor ceasornicari Audemars Piguet.

„Este o cladire complicata”, a recunoscut presedintele consiliului de administratie al firmei, Jasmine Audemars . „La inceput, am crezut ca este o nebunie, apoi ne-am gandit, hai sa o facem”, adauga stranepoata fondatorului in declaratii pentru Wallpaper.

Nici ea, nici familia ei nu au fost oprite de aceasta complicatie: „Facem modele complicate de ceasuri si ne place sa ne complicam viata”.

Sunt si aceiasi care in 1970 au indraznit sa inlocuiasca aurul cu otel in ceasuri, dupa un design al lui Gerald Genta, fara a le scadea pretul. Mai intai luat in deradere pentru presupusa sa umilinta, Royal Oak este acum un clasic de design apreciat, precum si un bestseller.

Muzeu, atelier si arhiva

De asemenea, facut sa se miste, sa surprinda si sa reziste – si, de asemenea, sa reuseasca – este acest nou spatiu intre munti din oraselul Le Brassus. Proiectata ca muzeu, dar si atelier si arhiva, cladirea este o spirala dubla al carei acoperis acoperit cu iarba (sau zapada ca acum) este si o plimbare placuta.

Totul se aseaza pe peretii curbati, asa ca nu exista coloane sau pereti in cladire. O plasa de alama si otel in partea de sus a fatadei filtreaza lumina fara a impiedica vederea asupra muntilor Jura.

In interior, peretii grosi de sticla despart incaperile sinuoase, permitand o vedere completa a tuturor colturilor, inclusiv din exterior.

Daca pentru mostenitorii sai locul este o prelungire a casei ctitorului, unde afacerea a fost infiintata in 1875, pentru arhitect este si o prelungire, in cazul lui metaforica, a unui ceas de semnatura.

„Ai o bobina, aproape ca un arc care atarna deasupra capului tau”, explica Ingels. Astfel, peretii curbati urmeaza sensul acelor de ceasornic si ghideaza pasii vizitatorilor intr-un mod natural, de parca ar trece prin interiorul unei masini.

De asemenea, podelele se adapteaza la denivelarile solului, urcand si coborand pe masura ce mergi dinspre exterior spre centru.

145 de ani de expunere

Studioul german de arhitectura Atelier Bruckner a fost insarcinat sa proiecteze spatiile expozitionale, care vor gazdui 300 de ceasuri din colectia marcii intr-o calatorie prin istoria sa de 145 de ani de inovatie tehnologica combinata cu maiestria de inalta precizie.

Fiecare dintre ceasuri este afisat pe cadrane care par sa pluteasca prin spatiu, sustinute de o coloana subtire de metal care iese din pamant. Spatiul central al spiralei este ocupat de Universelle, cel mai complicat ceas de la Audemars Piguet, realizat in 1899.

Vor fi expuse si sculpturi si modele in miscare care dezvaluie functionarea interioara a ceasurilor, precum si doua ateliere, unde pot fi vazuti ceasornicari la lucru. Intr-una dintre ele, Marile Complicatii, un singur ceas este asamblat la fiecare opt luni. Este format din 648 de piese.

Al doilea lucreaza la colectiile de inalte bijuterii.

Alaturi de spirala, BIG a proiectat si un hotel de 7.000 m2, aflat in prezent in constructie, numit Hotel des Horlogers. Printre particularitatile sale, un acoperis sub forma de rampe in zig-zag care dau nastere unei poteci care integreaza cladirea in imprejurimile sale dar are si alte utilizari, precum accesul in camere sau schiul.