Mai multe companii aeriene europene au declarat ca nu vor zbura deasupra Belarusului, la cateva zile dupa ce un jurnalist disident a fost arestat intr-un zbor deviat spre Minsk. Air France este cel mai recent transportator important care interzice zborurile. Ucraina vecina si Polonia opresc toate zborurile catre si dinspre Belarus.
Tarile occidentale acuza Belarusul ca a deturnat duminica avionul Ryanair care il transporta pe jurnalistul Roman Protasevich. Zborul Grecia-Lituania a fost redirectionat asupra unei presupuse amenintari cu bomba.
Autoritatile din Belarus au lansat luni un videoclip al dlui Protasevich care pare sa fi fost inregistrat sub constrangere.
El se confrunta cu acuzatii legate de raportarea alegerilor disputate din august anul trecut si de reprimarea ulterioara a protestelor de masa ale opozitiei si a spus ca se teme de pedeapsa cu moartea dupa ce a fost trecut pe o lista de terorism. Belarus este singura tara europeana care inca executa prizonieri.
Ce masuri suplimentare poate intreprinde UE?
Luni, la o reuniune de la Bruxelles, liderii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene au cerut interzicerea zborului si au promis sanctiuni economice suplimentare. Marti, ministerul transporturilor din Belarus a lansat transcrierea unei conversatii intre un controlor de trafic aerian din Minsk si un pilot pe zborul Ryanair de duminica.
Conform transcrierii, care nu a fost verificata independent, Belarus a sugerat de mai multe ori ca avionul sa aterizeze la Minsk la ,,recomandarea noastra”.
Acest lucru parea sa contrazica declaratiile anterioare ale autoritatilor din Belarus care spuneau ca decizia de aterizare a fost luata independent de pilot.
Ce se intampla in aer?
La summitul de la Bruxelles, liderii UE au spus companiilor aeriene ale blocului sa nu zboare peste Belarus.
De asemenea, au solicitat statelor membre sa suspende permisele de functionare pentru transportatorul sau national Belavia.
Oficialii de securitate din Belarus, cu un caine sniffer, verificand bagajele pasagerilor in fata zborului deviat Ryanair de pe aeroportul din Minsk. Foto: 23 mai 2021
Air France a declarat ca a ,,suspendat zborurile spatiului aerian din Belarus pana la o notificare noua”. Compania aeriana finlandeza Finnair a anuntat, de asemenea, o interdictie.
Filiala olandeza Air France KLM, impreuna cu transportatorul german Lufthansa, SAS din Scandinavia si altii, au anuntat luni suspendari similare.
Singapore Airlines a mai spus ca redirectioneaza zborurile pentru a evita Belarusul.
Intre timp, compania aeriana nationala poloneza Lot a declarat ca a suspendat atat zborurile, cat si zborurile catre si de la Minsk, iar ministrul ucrainean de externe, Dmytro Kuleba, a declarat ca transportatorilor ucraineni li se interzice sa zboare peste sau in Belarus.
Belarusul, desi nu se afla in UE, se invecineaza cu trei tari ale UE. Multe zboruri catre si din Asia, precum si in Europa, isi folosesc spatiul aerian.
Anterior, marti, presedintele Consiliului European, Charles Michel, a impartasit o harta a traficului aerian preluata de pe site-ul de urmarire a zborului Flightradar24, in care se pare ca nu exista avioane in spatiul aerian din Belarus. Cu toate acestea, unele zboruri au continuat pe tot parcursul zilei.
Aproximativ 400 de zboruri folosesc zilnic spatiul aerian din Belarus si 100 dintre acestea sunt efectuate de transportatori din UE sau Marea Britanie, potrivit agentiei europene de trafic aerian, Eurocontrol. Acesta a indemnat companiile aeriene interesate sa redirectioneze rutele prin tarile din apropiere.
,,Inspaimantarea lui Lukasenko cu sanctiuni este sortita esecului”, a declarat un ziar rus in aceasta dimineata. – Il pune doar pe el.
Se pune intrebarea – sanctiunile pot schimba comportamentul ,,huliganului”? Incercarile anterioare au esuat. Liderii europeni au simtit in mod clar ca, dupa sperietura falsa a bombei, devierea zborului Ryanair 4978 catre Minsk si arestarea la bord a unui adversar politic, trebuie sa trimita un mesaj puternic ca un astfel de act de nebunie este inacceptabil. De aici si noile sanctiuni. Cu toate acestea, nu este clar cat de eficienti vor fi.
Interzicerea companiilor aeriene din Belarus sa zboare peste teritoriul UE si apelarea la transportatorii din UE pentru a evita spatiul aerian din Belarus este o lovitura financiara pentru Minsk.
Dar domnul Lukasenko va folosi cu siguranta acest lucru ca o scuza pentru a le spune celor din jur – si poporului din Belarus – ,,Uite, ti-am spus-o. El il va folosi pentru a se lovi de trape si mai strans in fata unui presupus inamic extern.