Pentru Vladislav Ivanov (alias Lelush), a fi dat afara din Tabara Produce 2021 a fost un vis devenit realitate. In februarie, Ivanov s-a inscris la emisiunea chineza de supravietuire a trupei baieti, dar a regretat instantaneu. De atunci a incercat toate mijloacele de a fi votat pentru a nu-si incalca contractul. Cu toate acestea, aspectul sau abatut, performanta pe jumatate si pledoariile directe de a-l lasa sa plece au avut efectul opus. Nu numai ca Ivanov a intrat in finala, dar a devenit si o icoana a culturii Sang din China ( sang wenhua ).
Caracterul chinezesc ,,a cantat” (Sang ) este extras din cuvinte si expresii compuse care sugereaza o lipsa de curaj, vigoare si vioiciune. Acestea sunt cuvinte precum ,, tui sang ” (descurajat), ,, ju sang ” (frustrat), ,, hui xin sang qi ” (descurajat) si ,, chui tou sang qi ” (abatut).
Astfel de sentimente, alaturi de deprecierea de sine si de pesimism, au ajuns in ultimii cativa ani sa fie sarbatorite fara indoiala in China intr-o subcultura distincta pentru tineri cunoscuta sub numele de cultura Sang. Datorita platformelor de socializare precum Weibo (versiunea chineza a Twitter) si WeChat, aceasta subcultura este mentinuta si raspandita prin meme amuzante si ziceri cinice care transforma starea de abatere intr-un stil cautat.
Multi carturari din mass-media chineze urmaresc aparitia lui Sang in meme- ul viral ,, Ge You Slouch ” in 2016. Meme-ul a inceput ca o captura de ecran a lui Ge You, un actor de comedie de film de varf, in rolul sau de mocasin dezmembrat care se inclina pe o canapea intr-un Sitcom TV din anii 1990.
Unii din Weibo au reinterpretat postura slaba a lui Ge You ca pe o acceptare deplina a unei stari de abatere, iar sloganul ,,Eu sunt o epava totala” a fost in curand adaugat la imagine.
La scurt timp, o mana de personaje de desene animate, inclusiv alcoolicul cinic auto-detestat BoJack si deprimat Pepe Broasca , au ajuns, de asemenea, la statut iconic, devenind intruchiparea culturii Sang. De asemenea, au devenit populare expresii umoristice, care se justifica de sine, cum ar fi ,,viata este o serie de usi care se inchid” si ,,intinde-te plat acolo unde viata te doboara”.
Imbratisarea milenarilor chinezi a culturii Sang este o deviere linistita de la ideologia politica principala a Chinei, precum si o respingere flagranta a tendintei moderne de pozitivitate si productivitate supradozata.
De cand Xi Jinping a preluat functia in 2012, Partidul Comunist Chinez a transformat o expresie de baza ,,energie pozitiva” ( zheng nengliang ) intr-un cuvant cheie politic. In acest sens, a instrumentalizat ,,promovarea energiei pozitive” pentru obiectivele politice. Potrivit academicianului de studii chineze Francesca Triggs , discursul despre ,,energia pozitiva” subliniaza responsabilitatea sociala a cetatenilor individuali. De asemenea, este utilizat pentru a justifica controlul statului asupra internetului in scopul protejarii sanatatii spatiului cibernetic si pentru a forma consensul ideologic si opinia publica.
In paralel cu ideologia ,,energiei pozitive” propagata de partid este fabula neoliberala a auto-realizarii. Librariile chineze au sectiuni intregi dedicate antreprenorilor celebri si ,,povestilor lor de reusita”. O astfel de pozitivitate a devenit acru pentru milenii, care suporta greul cresterii economice rapide a Chinei.
Concurenta academica acerba, preturile crescande ale locuintelor , cultura muncii ,, 996 ” (de la 9:00 la 21:00 in fiecare zi, sase zile pe saptamana) si inchiderea mobilitatii ascendente sunt cateva dintre realitatile dure cu care se confrunta tinerii. Pentru ei, imbratisarea ,,Sang” sau adoptarea unei atitudini infrante fata de viata si de sine este o strategie de a face fata unui viitor incert si o modalitate de a se lega cu colegii lor.
Raspandirea culturii Sang in China a invitat marfuri. ,, Ceaiul negru realizat-absolut-nimic „, ,,Latte nereusit de pierdut in greutate” si alte produse cu tematica Sang au atins o oarecare popularitate printre mileniali.
Este comun ca o subcultura sa-si piarda marginea dupa ce a fost comodificata in acest fel. Dar celebritatea nefericita a lui Ivanov in reality show-ul baietilor demonstreaza ca cultura Sang poate exploata interesul comercial pentru a se consolida si, prin urmare, are un impact real. Spectacolul cu jumatate de inima al lui Ivanov pe scena i-a indragit pe tinerii publici chinezi pentru ca stiau ca el nu interpreteaza, ci ,,el” este el insusi. L-au vazut pe acest rus ca ,,unul dintre noi”.
Publicul chinez s-a legat emotional de Ivanov. Ei au trebuit sa-l faca sa treaca peste calvarul intregii competitii a sezonului, la fel cum trebuie sa trudeasca zi de zi. Aceasta pune intrebarea: daca Ivanov stia despre cultura Sang si ca abaterea lui ii va castiga fani, ar fi decis sa incerce mai mult?