Băsescu și flota comercială (I)

Flota României, cu cele 390 de nave, în care putea fi încărcate peste 17 milioane TDW, ocupa înainte de 1990 locul 7 în lume, înainte unor ţări că Franţa şi Germania şi valora cel puţin 6 miliarde USD. Din cele aproape 400 de nave, România mai deţine la acestă dată doar…şase (6) nave. Unele dintre navele vândute la preţul unei garsoniere din Ferentari, au ajuns în mâinile unor traficanţi de armament şi muniţie sau chiar ale unor terorişti. Altele, precum Biruinţa al cărei comandant a fost însuşi Traian Băsescu au fost transformate în adevărate rafinării plutitoare, aducând profituri de milioane de dolari şi euro pe lună noilor proprietari.     

Scurt istoric
*- În 1990 întreaga flotă maritimă a României era grupata la IEFM NAVROM : Flota de Pescuit Oceanic la Tulcea, Flota de Pescuit Fluvial la Galaţi;
*-Flota maritimă cuprindea 390 de nave, de la cargouri de 3000 de tdw până la mineraliere de 165 000 tdw;
*- Ca tonaj, flota avea în jur de 17 milioane tdw, ocupând locul 7 în lume (depăşind flotele unor ţări precum Franţa şi Germania); valoarea de piaţă a flotei era de peste 5 miliarde USD şi cel puţin 6 miliarde de dolari;
*-C.L.C.: în terminologia maritimă internaţională reprezintă titulatura căpitan/commandant de cursă lungă;
*-in perioada 1975-1987 promoţiile Secţiei Civile a Institutului Superior de Marina nu au mai făcut faţă la creşterea explozivă a numărului de nave;
– Se va apela fie la ofiţeri de marina militară, fie la avansarea rapidă a unor ofiţeri tineri, eludând gradele pe care aceştia trebuiau să le obţină în prealabil;
– În aceste condiţii ajunge Traian Băsescu comandant de navă;

Atribuţiile comandantului:

Petrolierul Biruința al cărui căpitan a fost Băsescu a ajuns o rafinărie plutitoare

*- este singurul înarmat cu arme de foc la bordul navei
*- poate să hotărască în orice problemă, fără a se consulta cu nimeni;
*- poate oficia căsătorii;
*- poate aresta şi încarcera;
*- poate decide eşuarea sau chiar scufundarea navei;
*- La IEFM Navrom Constantă, după revenirea din cursă, fiecare comandant trebuia să prezinte un raport de activitate (în afara Jurnalului de Bord), după care se întâlnea cu ofiţerii de Securitate care răspundeau de întreprinderi;
*- Întrevederea nu era consemnata în scris,note scrise dând doar informatorii de la bordul navei;
Băsescu a făcut avere prin următoarele metode:
*- achiziţionarea de alimente în porturi străine, de calitate inferioară, pentru care plătea preţuri pentru calitate superioară (acest lucru se făcea în colaborare cu agentul Navrom din portul respectiv ship-shandler) ;
*- tot în înţelegere cu agentul, se aprovizionau cu cantităţi de motorină şi ulei mult mai mici, pentru care plăteau preţuri mai mari;
*- o altă sursă de venituri ilicite era încărcarea devizelor la lucrările de reparaţii ale navelor romaneşti din Marea Nordului, unde Băsescu era reprezentant Navrom (ofiţer acoperit). Băsescu a fost în legătură cu colonelul Vasile Stanciu (acum şeful Unităţii de Ofiţeri Acoperiţi din SRI); lista ce urmează a fi publicată, fiind planificată de serviciile NATO.
*- Una dintre aceste manevre i-a fost fatală lui Băsescu, care la sugestia Securităţii va fi retras în 1989 (ordin semnat de contraamiralul Anghelescu);
După unele mărturii demne de crezare, în 1989, după sinuciderea gen. Vasile Milea, în biroul acestuia s-ar fi găsit o Notă prin care se solicita pentru ofiţerul acoperit (gradul de căpitan) MapN, Băsescu Traian, aprobarea de trecere în structurile securităţii (actualul SIE),
*- În februarie 1990, Nicolae Văcăroiu aprobă vânzarea ca fier vechi a 26 de nave;
*- Durata de viaţă, general acceptată a unei nave este de 25 de ani;
*- După acest termen ea mai poate naviga dacă îndeplineşte cerinţele Registrului Naval;
*- Lansată sub pavilion de complezenţă( Panama , Liberia ), nava vândută iniţial ca fier vechi mai poate circula ani buni şi aduce profituri substanţiale;
*-In 1991, fratele lui Traian Băsescu,Mircea Băsescu (tot CLC) pleacă în Japonia (port Yokohama) cu un mineralier de 165 000 tdw;
*-De la Yokohama ,Mircea Băsescu trimite o telegramă anunţând că nava s-a stricat şi necesită reparaţii capitale;
*-Ministrul Traian Băsescu aprobă, reparaţia costând 1 200 000 de dolari; justificarea banilor s-a făcut cu acte dubioase, iar la revenirea în ţara nava a intrat în alte reparaţii capitale.

Contractele de bare-boat:
Alături de contractele PETRO-KLAV şi ERMIS, contractele bare-boat, aprobate în perioada cât Băsescu a fost secretar de Stat şi Ministru (guvernele Roman şi Stolojan) s-au dovedit un eşec total.
*-NAVROM (respectiv cele trei companii rezultate din fragmentarea acestuia) pune la dispoziţia unei persoane (fizice sau juridice) una sau mai multe nave. Persoana respectivă asigura managementul acestora (contracte de cărăuşie marfa, plata echipajului, aprovizionarea cu combustibil), reparaţiile, se fac pe socoteala proprietarului, iar profitul se împarte în două. În urma acestor contractetoate navele au fost pierdute.
Metodele folosite de Băsescu & complicii au fost următoarele:
*-a-.Reparaţii fictive sau devize încărcate;
*-b-.Managerii au îndatorat navele (neplătind achiziţiile);
*-c-.Managerii, uzând de fals, au pus gaj navele (deşi nu le aparţineau) şi au luat împrumuturi enorme de la bănci.

Contractele de bare-boat, începute de Traian Băsescu şi Calin Marinescu (secretar de Stat în perioada cât Băsescu a fost ministru), au continuat şi sub mandatele miniştrilor Paul Teodoru şi Aurel Novac;
*- printre cei care s-au îmbogăţit din contractele de bare-boat se numără şi Adolf Bidea şi Gheorghe Bosanceanu.
*- Calin Marinescu şi Gheorghe Bosanceanu au fost comandanţi de nave şi apropiaţi ai lui Băsescu.

Dosarul Flota:
Dosarul Flota instrumentat de PNA nu cercetează decât cazul a 16 nave Navrom.
Petromin SA cuprindea Flota Strategică şi a rezultat în urma divizării Navrom; printre  vasele strategice se numărau petrolierele şi mineralierele.

*- navele au fost ipotecate de Christiana Bank Oslo (Norvegia), în favoarea societăţii Torvald-Klavenes Oslo, cu care Petromin formase o societate mixtă (joint-venture) , Petro-Klav;
*- grupul Klavenes a încasat de la Christiana Bank (în contul celor 16 nave romaneşti) circa150 de milioane de dolari; neachitandu- şi ratele, navele au fost vândute de bancă;
*- banca a dat doar 50% din valoarea navelor,prejudiciul adus statului român fiind de peste 300 milioane de dolari (doar pentru 16 nave!);
*- Băsescu a fost acuzat de abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals, bancrută frauduloasă, spălare de bani, înşelăciune şi delapidare;
*- Au mai fost acuzaţi Paul Teodoru, Radu Sârbu şi Aurel Novac; s-au sesizat nereguli la toate cele trei companii: Romline, Navrom, Petromin;
*- Băsescu în calitate de subsecretar de Stat la Subsecretariatul pentru Navigaţie Civilă, a trimis o ordonanţă către Petre Roman prin care solicita acordarea sumei de 683 000 de dolari din fondul valutar al statului, pentru eliberarea remorcherului românesc Hercule, arestat în Suez;
*- Ulterior, compania Romline condusă de Gheorghe Serescu închiriază navele Mangalia, Tutova şi Tuzla firmei americaneKing Shipping Management.