Cum a schimbat ciuma bubonica obiceiurile de baut

Decesele de alcool in Anglia si Tara Galilor in 2020 au fost cele mai mari din ultimii 20 de ani . Oficiul National de Statistica a inregistrat 7,423 decese cauzate de abuzul de alcool, o crestere de 19,6% comparativ cu 2019. Cu toate ca acest lucru este probabil sa aiba mai multe cauze complexe, date de sanatate publica Anglia sugereaza ca COVID-19 pandemie si lockdowns sale rezultate sunt cel putin partial responsabil de crestere. In mare parte, intreruperea rutinei de munca si sociale a dus la o crestere a consumului de alcool periculos in casa (cu cateva povesti personale destul de ingrozitoare ).

Proiectul Intoxicating Spaces , din care fac parte, a explorat modul in care pandemiile au influentat si utilizarea substantelor intoxicante, inclusiv a tiparelor de consum de alcool, in trecut. Ca parte a acestei lucrari, am analizat modul in care focarele succesive de ciuma bubonica care au cuprins Anglia, in special Londra, in secolul al XVII-lea (1603, 1625, 1636 si 1665) au produs schimbari similare in obiceiurile de baut ale oamenilor.

Ca si astazi, aceste focare bruste si infricosatoare de boala au restrictionat accesul la hanuri, taverne, pensiuni si alte locuri publice de baut – pietrele de temelie ale sociabilitatii timpurii-moderne . Desi nu au fost niciodata supuse inchiderii angro, aceste medii au fost vizate de echivalentul legislatiei privind distantarea sociala. Un ordin din 1665 privind ciuma londoneza, de exemplu, a identificat ,,rasturnarea in taverne, case, cafenele si pivnite” drept ,,cea mai mare ocazie de dispersare a ciumei” si a impus o curfew la ora 21:00.

Masura in care aceste reglementari au modificat relatia oamenilor din secolul al XVII-lea cu alcoolul este dificil de determinat pe baza informatiilor care au supravietuit. Cu toate acestea, dovezile anecdotice sugereaza ca ar fi putut exista o schimbare comparabila catre baut acasa.

In meditatia sa clasica din 1722 cu privire la izbucnirea londoneza din 1665 Pregatirile datorate ciumei , Daniel Defoe a povestit povestea unui bacan londonez care, in mod voluntar, si-a pus in carantina pe el insusi si familia lui in casa lor pe durata pandemiei. Printre proviziile pe care le-a adunat s-au numarat 12 porci de bere; butoaie si rundleturi care contin patru soiuri de vin (canar, malmsey, sac si cort; 16 galoane de coniac; si ,,multe feluri de ape distilate” (bauturi spirtoase).

Potrivit lui Defoe, acest depozit impresionant nu a fost gratuit, ci ,,provizii necesare”. Acest lucru se datoreaza faptului ca, in mod surprinzator din perspectiva mesajelor de sanatate publica de astazi, in aceasta perioada se credea ca alcoolul avea valoare medicamentoasa si consumul moderat al acestuia in timpul focarelor de ciuma a fost incurajat in mod activ.

Ordinele doctorului

Medicii contemporani si scriitorii medicali credeau ca alcoolul functioneaza ca un factor de prevenire a ciumei, in doua moduri principale.

In primul rand, consumul de bere, vinuri si bauturi spirtoase se credea ca intareste organele cheie de aparare ale creierului, inimii si ficatului. Au fost deosebit de benefice atunci cand au fost luate primul lucru dimineata, multi comentatori recomandand fortificarea micului dejun cu ciuma lichida.

In tratatul sau de ciuma din 1665, Medela Pestilentiae, ministrul si scriitorul medical Richard Kephale a sustinut ca este bine ,,sa bei o halba de maligo [vin sau port Malaga] dimineata impotriva infectiei”. (El a fost, de asemenea, efuziv asupra ,,virtutilor inexprimabile ale tutunului”.) Multe retete pentru populara apa ,,de prevenire” si ,,vindecare” a apei de ciuma contin invariabil vin si bauturi spirtoase, precum si ierburi farmaceutice.

In al doilea rand, si poate mai semnificativ, consumul moderat de alcool se credea ca indeparteaza acele stari psihice infricosatoare care induceau melancolie (terminologie moderna timpurie pentru depresie), despre care se credea ca ar face oamenii mai vulnerabili la contractarea ciumei.

Dupa cum a spus Defoe, tezaurul de bautura al bacaniei nu era pentru ,,veselia sau bautura abundenta” a lui si a familiei sale, ci mai degraba ,,pentru a nu-i lasa pe spiritele lor sa se scufunde sau sa fie abatati, asa cum ar fi trebuit sa faca in astfel de ocazii melancolice „. De asemenea, in tratatul sau de peste peste 1665, Zenexton Ante-Pestilentiale, medicul William Simpson a pledat pentru ,,consumul de bauturi bune, sanatoase, pline de spirit”, pentru a ,,face inima vesela” si ,,a provoca veselie”. Acest lucru ar alunga ,,multe idei enorme de frica, ura, anxietate, tristete si alte ganduri nedumeritoare” si, prin urmare, ,,ar intari balsamul vietii impotriva tuturor respiratiilor infectioase”.

Lucrul cheie pentru toti acesti scriitori a fost alcoolul ,,moderat”. Bautul excesiv pana la betie a fost inca avertizat si ,,trairea cu cumpatare a unei diete generoase bune” (in cuvintele unui autor ) a ramas baza pentru majoritatea medicamentelor impotriva ciumei.

Cu toate acestea, atunci ca si acum, este probabil ca intreruperea tiparelor de munca si de agrement, impreuna cu anxietatile zilnice de a trai intr-un oras afectat de ciuma, i-au condus pe multi catre consolarile psihologice ale sticlei pe o baza mai periculoasa si obisnuita. In A Journal of the Plague Year – celalalt roman mai celebru al lui Defoe despre focarul de la Londra din 1665 – el spune povestea unui medic care si-a pastrat ,,spiritele mereu inalte si fierbinti cu cordiale si vin”. Dar ,,nu i-a putut lasa deoparte cand infectia a disparut, si astfel a devenit un sot pentru toata viata dupa aceea”.