Ne este usor sa-i acuzam pe ceilalti ca sunt comunicatori slabi, ascultatori slabi sau vorbitori slabi, dar lucrul cu comunicarea este ca nu este unilaterala – este bidirectionala. Nu poti acuza pe cineva ca este un comunicator slab fara sa fii tu insuti un comunicator slab.
Citeste in continuare si afla cum sa comunici mai eficient cu cei din jur.
Fii receptiv la ceea ce spun altii
Desi este bine sa intri in discutie cu un obiectiv clar despre ceea ce iti doresti, nu fi atat de concentrat pe asta incat sa nu te uiti la mesajele importante pe care persoana incearca sa le comunice. Nu te astepta ca raspunsurile sa vina intr-un anumit mod si intr-un anumit stil. Concentreaza-te si, in acelasi timp, pastreaza-ti mintea deschisa.
Chiar daca oamenii par critici, invata sa tratezi cu mintea deschisa, orice critica. Multi oameni renunta rapid la critici, dar in acest proces pierd din multe sfaturi si feedbackuri valoroase. Nu lua criticile personal. Cauta in schimb mesajul in critica. Intreaba-te: „Ce a facut-o pe persoana respectiva sa spuna asta? Ce lectii pot lua din asta? Cum se leaga asta cu situatia mea?” Cu o minte deschisa, poti avea mai multe raspunsuri la ceea ce cauti.
Fii atent la subtext
Subtextul este mesajul de baza al comunicarii. Este mai bine cunoscut sub numele de „citire intre randuri”. Multe neintelegeri intre oameni (in special intre femei si barbati) apar pentru ca se iau unul pe altul prea literal, fata de raspunsul la subtext. Pentru a sorta subtextele cu acuratete, trebuie sa asculti activ ceea ce se comunica si sa fii atent. Atentie la gesturile principale, limbajul corpului, viteza vocii si tonalitatea vocii. Cele mai importante puncte ale comunicarii nu sunt de obicei articulate deschise. A sti sa citesti subtextul te va duce mult in construirea unor relatii grozave.
Fii pozitiv
A fi pozitiv, inseamna a fi generos cu emotiile tale, cum ar fi dragostea si bunatatea. Ai comunicat vreodata cu oameni zgarciti din punct de vedere emotional? Acesti oameni sunt critici tot timpul. Ei continua sa puna in discutie o mica greseala si sa identifice fiecare „problema” pe care o pot gasi. Se simte sufocant si epuizant sa fii in preajma lor.
Pe de alta parte, a fi o persoana generoasa din punct de vedere emotional te face mai dragut sa fii in preajma. Concentreaza-te mai mult pe zonele pozitive si nu pe cele negative. Da dovada de grija si preocupare autentica pentru bunastarea persoanelor. Lauda acolo unde este meritat. Oamenii vor astepta cu nerabdare sa interactioneze cu tine pentru ca se simt mai fericiti si mai inalti facand acest lucru.
Respecta persoana
Orice comunicare de succes poate avea loc doar cu respect reciproc. Daca nu respecti persoana in primul rand, aceasta se va arata in timpul conversatiei.
Recunoaste antecedentele, expertiza si capacitatile persoanei. Recunoaste pozitia persoanei ca proprietar al vietii sale. Chiar daca este un coleg care nu-ti place, respecta-l pentru ceea ce a facut. Cum te simti daca cei care care vorbesc cu tine nu te respecta? Asa se va simti cealalta parte. Nu te poti astepta ca altii sa te respecte daca nu-i respecti mai intai, nu-i asa?
Mentine contactul vizual
Privind in ochii vorbitorului este un mod linistitor de ai spune persoanei ca esti acolo si ca asculti. Nu trebuie sa te uiti mereu la persoana. Doar mentine privirea suficient de mult ori de cate ori se uita in sus si da din cand in cand un semn de reafirmare din cap. Nu vrei ca el/ea sa creada ca te plictisesti atunci cand asculti cu adevarat.
Nu intrerupe persoana (cu exceptia cazului in care exista un motiv intemeiat)
Nu intrerupe in mod inutil. Chiar daca persoana are un vant lung, cel putin da-i cateva sanse sa se exprime pe deplin inainte de a intra. Uneori, s-ar putea sa crezi ca stii ce va spune persoana in continuare, dar s-ar putea de fapt sa gresesti. Au fost momente cand cealalta parte spune ceva care este complet diferit de ceea ce credeam noi ca va spune.
Cand ai indoieli, intreaba
Toti cei cu care vorbesti sunt persoane complet noi, asa ca nu crede ca ceea ce se aplica persoanei X se va aplica automat si persoane Y. Sterge toate convingerile pe care le-ai format despre ceilalti si incepe comunicarea pe o lista completa noua. Cand ai dubii, cere mai multe detalii. Obtine toate faptele inainte de a trage orice concluzie.
Un obicei bun este sa pui o intrebare clarificatoare de fiecare data cand persoana termina de vorbit, astfel incat sa stii ca ai primit mesajul potrivit. Acest lucru merge mult intr-o conversatie (si relatie) buna.
Empatizeaza cu persoana
Empatizarea este comportamentul in care o persoana copiaza o alta persoana, de obicei, in timpul interactiunii sociale cu ea. Poate include gesturi de mima, miscari, limbajul corpului, tensiuni musculare, expresii, tonuri, miscari ale ochilor, respiratie, tempo, accent, atitudine, alegerea cuvintelor/metaforelor si alte aspecte ale comunicarii.
Pentru a obtine raspunsurile corecte, pune intrebarile potrivite
Fiecare conversatie este alcatuita din intrebari si raspunsuri. Pentru a fi un comunicator mai bun, trebuie sa stii care sunt intrebarile potrivite pe care sa le pui, astfel incat sa poti transmite conversatia in mod corect. Directia conversatiei si tipul de raspunsuri pe care le obtii depind de calitatea intrebarilor tale.
Exista mai multe tipuri de intrebari. Prima este intrebarea deschisa. Ii intrebi atunci cand vrei ca persoana sa impartaseasca in mod deschis despre ceva. Exemplu: „Ce sa intamplat?” sau „Cum a decurs intalnirea?”. Al 2-a este intrebarea de sondare. Acestea sunt indicate pentru a descoperi mai multe despre un anumit subiect. De exemplu: „Ce te-a facut sa gandesti asa?”, „De ce esti nemultumit?” sau „Ce ti-a facut?”. A treia este intrebarea inchisa. Le ceri acestora pentru a obtine un raspuns rapid da/nu in domeniile despre care ai deja ganduri specifice. Acestea ajuta la avansarea rapida a conversatiei. Utilizarea unei combinatii a acestor intrebari te ajuta sa creezi cea mai buna experienta de comunicare.
Fii autentic
In cele din urma, totul este despre o conexiune autentica. Atata timp cat comunici cu cele mai bune intentii si cu o dorinta sincera de a cunoaste persoana mai bine, nimic nu poate merge prost. In cele din urma, lasa-ti inima sa conduca si restul va urma.