Cand fondatorul Amazon, Jeff Bezos, a cumparat The Washington Post in 2013, a devenit rapid constient de o problema de lunga durata care impiedica intreaga industrie de stiri: tehnologia pe care organizatiile de stiri au folosit-o pentru a publica si a castiga bani din continutul lor online a fost extrem de ineficienta si inadecvata.
Jeff Bezos a gasit si un ofiter sef de informatii la Post , Shailesh Prakash, cu ambitii mai mari decat bugetul sau. Bezos a rezolvat problemele bugetare ale lui Prakash, iar Postul a construit ceea ce a devenit de-a lungul timpului cea mai buna platforma din clasa, gazduita convenabil pe propriile servere de cloud computing ale Amazon. Postul a inceput sa-si acorde licente pentru tehnologia altor organizatii de stiri in 2016, iar divizia sa de publicare digitala, Arc XP, este acum o afacere in plina expansiune, care angajeaza un personal de 300 de angajati care lanseaza continuu noi functionalitati. Acesta alimenteaza peste 2.000 de site-uri pentru organizatii media si marci non-media care isi pot permite pretul ridicat.
Impreuna cu platforma sa afiliata de cumparare si redare a reclamelor, Zeus Technology, Arc se adreseaza intregii game de nevoi tehnologice ale editorilor digitali, de la productie la monetizare. Este exact tipul de infrastructura de care are nevoie industria pentru a se restabili dupa doua decenii in care a pierdut fiecare batalie imaginabila – si 80% din veniturile sale din publicitate – in favoarea companiilor Big Tech precum Google, Facebook si, da, Amazon.
Dar nimeni nu dedica resursele pe care le are Bezos lui Arc, facandu-l un jucator dominant, in special pentru publicatiile tiparite vechi care se transforma mai intai in digital. „Ne-am uitat la altii”, spune Tom Shaw, vicepresedintele Shaw Media, ale carui publicatii tiparite si online din Illinois si Iowa au trecut la Arc in 2020. „Am vazut companiile pe care le-am asteptat sa se implice in asta”, a spus el. pe mine. „Arc a fost cel in care sarea toata lumea. Se pare ca este cel care creste.” Din cele mai mari 20 de ziare americane (prin publicatie tiparita), opt folosesc Arc.
Potrivit unui articol recent din Axios, Bezos a respins ofertele de cumparare a Arc care au evaluat operatiunea la nord de 100 de milioane de dolari – pentru ca se gandeste mai mult decat atat. „Nu suntem o companie cu capital limitat”, a spus Prakash pentru Axios. „Nu este niciodata o chestiune de finantare, este intotdeauna o chestiune de, este lucrul corect de facut?” Si lucrul corect de facut, a spus presedintele ArcXP, Miki King, este „crearea unei mai mari viteze in cresterea veniturilor”.
Controlul lui Bezos asupra lui Arc si Zeus ii confera o putere semnificativa asupra industriei stirilor. Ambele ii permit sa colecteze cantitati mari de bani de la concurenti, chiar daca ii face din ce in ce mai dependenti de tehnologia sa. Stim, pe baza experientei anterioare cu Amazon si filiala sa de cloud computing Amazon Web Services (AWS), ca dependenta de tehnologia Bezos are consecinte grave, inclusiv manipulare, supraveghere pradatoare si practici neloiale. Acesta este unul dintre cel mai bogati antreprenori din lume despre care poti afla mai multe pe ivip.
Investitia uriasa a lui Bezos inseamna ca el ar putea controla in curand coloana vertebrala a majoritatii pietelor mari de ziare din America. Intre timp, costul ridicat al Arc creeaza o bariera in calea noilor organizatii de stiri care nu isi permit. Accelereaza si mai mult scindarea industriei in cei care au si cei care nu au. Cei care nu au – inclusiv majoritatea micilor edituri locale si etnice – se lupta adesea cu o tehnologie inferioara care inabusa ambitiile atat editoriale, cat si de venituri, intr-un moment in care stirile locale sunt din ce in ce mai recunoscute ca un bun public esential si pe cale de disparitie.
In schimb, daca Bezos ar scadea brusc pretul Arc XP si Zeus Prime, el ar putea scoate din afaceri alti furnizori de platforme, permitandu-i sa ia o reducere din veniturile intregii industrie de la inceput.
„Va uitati la Jeff Bezos si la istoria lui si la comportamentul sau si la modul in care a ajuns sa construiasca dominatia totala a comertului electronic si va dati seama ca ar putea face acelasi lucru cu media ca si cu retailul”, spune Daniel Williams, CEO. de BlueLena, o companie care ajuta la dezvoltarea modelelor de venituri pentru organizatiile de stiri. „Si cred ca este posibil ca mass-media sa devina un alt instrument al imperiului Amazon.”