Cum te-ai simti pentru a putea plati pentru a controla mai multe aspecte din viata altei persoane? O noua aplicatie va ofera sansa de a face exact acest lucru. Cand scriitorul Brandon Wong nu a putut decide de curand ce mancare de comandat intr-o seara, el le-a cerut adeptilor sai din aplicatia de socializare NewNew sa aleaga pentru el.
Cei care doreau sa se implice in dilema cinei de 24 de ani au platit 5 dolari (3,50 lire sterline) pentru a vota intr-un sondaj, iar verdictul majoritar era ca ar trebui sa mearga pentru mancarea coreeana, deci asta a cumparat.
,,Nu puteam decide intre chinezi sau coreeni, asa ca a fost foarte util”, spune domnul Wong, care locuieste in Edmonton, Canada. ,,De asemenea, am folosit sondaje NewNew pentru a decide ce haine ar trebui sa port in ziua respectiva si multe alte lucruri personale.
„M-am alaturat in martie si postez [sondaje] de trei sau patru ori pe saptamana. Am avut acum peste 1.700 de voturi in total”.
NewNew este ideea antreprenorului Courtne Smith din Los Angeles. Aplicatia, care se afla inca in stadiul de ,,beta” sau de lansare pre-completa, se descrie ca ,,o piata de valori umana in care cumparati actiuni din viata unor oameni reali, pentru a le controla deciziile si a urmari rezultatul”.
Pentru multi dintre noi, acest lucru suna cam nefast, dar realitatea este de fapt mult mai putin alarmanta. Acesta vizeaza ceea ce numeste ,,creatori” – scriitori, pictori, muzicieni, designeri de moda, bloggeri etc.
Este conceput ca o modalitate prin care acestia se pot conecta mult mai strans cu fanii sau adeptii lor decat pe alte servicii de social media si, mai important, sa monetizeze aceasta conexiune.
Cand un asa-zis creator creeaza un cont NewNew si atrage adepti, el sau ea este incurajat sa le ceara prin videoclipuri sa voteze atat aspecte ale muncii, cat si ale vietii personale.
Domnul Wong, care scrie fictiune pe site-ul si aplicatia Wattpad, a folosit, de asemenea, voturile NewNew pentru a decide despre ce gen sa scrie in continuare, plus numele personajelor si evolutiile complotului.
Ori de cate ori se voteaza, creatorul primeste banii minus comisionul nedezvaluit al NewNew.
Creatorul stabileste intrebarea si alege doua raspunsuri. Adeptii lor voteaza si pot plati pentru a face acest lucru de cate ori doresc. Nu isi primesc banii inapoi, indiferent pe ce cale merge rezultatul.
In plus fata de vot, adeptii pot plati in plus – de la 20 USD – pentru a cere unui creator NewNew sa faca ceva la alegere, cum ar fi numirea unui personaj dintr-o carte dupa ei. Dar creatorul poate respinge toate aceste ,,oferte” si, daca fac acest lucru, atunci urmaritorul nu trebuie sa se desparta de bani.
In timp ce alte aplicatii, cum ar fi Wishbone, solicita publicului sa voteze lucruri, NewNew spune ca ceea ce ofera – sansa de a plati pentru a vota aspecte ale muncii si vietii personale a unei persoane – este unic.
Dar NewNew, care a fost lansat abia acum doua luni si are in prezent mai putin de 100 de creatori la bord, va avea un apel in masa? Expertul in social media, Matt Navarra, spune ca nu este sigur.
,,NewNew se simte un pic ca si cum TikTok s-ar fi intalnit cu reality-show-ul Big Brother si ar avea un copil si amandoi erau foarte populari”, spune el.
„Cu toate acestea, se simte putin ciudat si ma intreb daca valoarea noutatii va fi de scurta durata. Totusi, daca alegerea ce tinuta poarta un necunoscut ii da generatiei Z un zumzet, atunci ar putea fi vorba de ceva”.
New Tech Economy este o serie care exploreaza modul in care inovatia tehnologica este configurata pentru a modela noul peisaj economic emergent.
Co-fondatorul si directorul executiv, doamna Smith, canadian, are planuri mari pentru NewNew si are cativa sustinatori grei. Printre investitori se numara Peter Thiel, miliardarul cofondator al PayPal si prima persoana din afara care a pus bani pe Facebook.
Printre altii care detin o actiune in afaceri se numara Andreessen Horowitz, fondul de investitii tehnologice din SUA, si actorul de la Hollywood Will Smith (fara legatura cu Courtne). Snapchat a oferit si asistenta tehnica.
,,NewNew ofera o impartire benefica in doua directii”, spune dna Smith. ,,Cinci dolari reprezinta o suma mica de bani de platit pentru a te distra si a obtine o recompensa.
,,Asadar, atunci cand sunteti gata sa vindeti acea carte sau piesa de arta, ei vor fi acolo, ajutandu-va sa o promovati, deoarece, din punct de vedere tehnic, au contribuit la realizarea ei in felul lor.”
In timp ce multi oameni s-ar putea pune la indoiala cat de ,,benefic” este pentru adepti sa voteze aspecte ale vietii de zi cu zi a unui creator, doamna Smith adauga ca intareste si mai mult legatura dintre cele doua parti. „Cu cat intrebarile sunt mai banale, cu atat te intereseaza mai mult persoana. Se simte relatabil.”
Dna Smith lucreaza la NewNew in ultimii doi ani. Ideea s-a dezvoltat dintr-o aplicatie anterioara pe care a creat-o, numita Suprize. Aceasta a cerut membrilor publicului sa voteze ce premii ar da concurentilor care se joaca.
Inainte de a deveni antreprenor, a petrecut mai mult de 10 ani lucrand pentru rapperul canadian Drake, mai intai ca asistent al acestuia si apoi ca membru al echipei sale de conducere. Perechea a fost prieteni care cresc in Toronto si ea spune ca el urmareste dezvoltarea NewNew.
Psihologul in afaceri Stuart Duff, partener la firma britanica Pearn Kandola, spune ca NewNew pare distractiv si ca ar trebui sa ,,creeze legaturi speciale intre creatori si adeptii lor”. Dar adauga ca, in cazuri rare, unele obligatiuni ar putea deveni nesanatoase.
,,Este posibil sa nu treaca mult timp pana cand un creator se straduieste din ce in ce mai mult sa atraga voturi de la adeptii sai, ajungand la scenarii potential auto-daunatoare sau umilitoare”, spune el.
O purtatoare de cuvant a NewNew spune ca compania ,,isi rezerva dreptul de a elimina si de a interzice complet orice persoana si continutul acesteia, in cazul in care respecta orientarile”.
Ea adauga: „Siguranta tuturor oamenilor de pe platforma este o prioritate majora pentru noi. Compania analizeaza tot continutul postat intern si prin AI, pentru a semnaliza orice continut neadecvat.”
Andre Patrick, un tanar de 34 de ani din Toronto, este un adept al NewNew. El spune ca s-a alaturat initial pentru a putea interactiona cu un streamer video care ii placea.
,,NewNew este un mod nou si cool de a te simti mai aproape de o persoana si arata o parte diferita oamenilor pe care nu ii vezi intotdeauna”, spune el.
Deci, NewNew ar putea deveni urmatorul lucru important in social media? Vor incepe mii sau chiar milioane de oameni sa voteze ce are romancierul sau muzicianul nostru preferat la cina?