Am o regula despre lectura: imi permit sa citesc thriller-uri psihologice numai in weekend. Daca fac greseala de a incepe un nou roman in timpul saptamanii de lucru, as fi in pericol sa fiu tras de un complot de bulgari de zapada imposibil de oprit si sa ma regasesc citind bine in micile ore ale noptii.
Thrillerii psihologici exploreaza gandurile si motivatiile cele mai interioare ale personajelor lor, permitandu-ne sa examinam modul in care deciziile lor propulseaza complotul spre extremele eticii si moralitatii umane . Genul ne indeamna sa luam in considerare intunericul in ceilalti si pe noi insine. Si totusi, avand in vedere intrebarile nelinistitoare ridicate de thriller-urile psihologice, de ce cititorii le considera atat de convingatoare?
Pentru a raspunde la aceasta intrebare, m-am adresat unui maestru al genului, Jean Hanff Korelitz, autorul cartii Tu ar fi trebuit sa stii . In 2020, milioane de telespectatori s-au familiarizat cu ,, Ar fi trebuit sa stii ” prin adaptarea de succes a lui HBO Max, ,,The Undoing”, cu Nicole Kidman si Hugh Grant in rolurile principale. Korelitz este, de asemenea, autorul noului roman, The Plot , aclamat de critici , pe care Kirkus Review l-a apreciat ca fiind ,,Apucator si complet nelinistitor: acesta va zbura de pe rafturi”.
Korelitz afirma ca motivul pentru care thriller-urile psihologice sunt atat de atragatoare este tensiunea continua dintre ceea ce stie publicul (sau crede ca stie) si ceea ce stiu personajele (sau ceea ce nu stiu) si felul de ,,smugness” pe care il citesc simt in raport cu personajele. Ea afirma: ,,Si in timp ce suntem ocupati sa tipam la ei (cel putin in capul nostru) sa nu luam decizii atat de stupide, ne spunem si noi insine ca nu ne vom indragosti niciodata de un astfel de personaj suspect sau valva evidenta”.
,,Apoi, din nou, suntem in siguranta in propriile fotolii, in timp ce aruncam toata certitudinea. Suntem cu adevarat atat de siguri ca nu vom face greseli identice? Privirea protagonistei contribuind la propria ei incercare ofera o oportunitate de a ne simti superiori . „
Thriller-urile psihologice ofera cititorilor posibilitatea de a explora motivatiile individuale dintr-o perspectiva de pasare. Acest lucru permite cititorilor sa prezica modul in care indivizii care se confrunta cu alegeri imposibile ar juca in situatii din lumea reala.
,,Cred ca majoritatea dintre noi ne petrecem o parte din timp incercand sa ne imaginam cum simt altii si sa prezica cum se vor comporta. Ca scriitor, am anumite avantaje aici, avand in vedere ca am acces complet la istoriile, experientele personajelor mele, si vieti interioare, inclusiv inclinarile lor psihologice si emotionale. Ca creaturi pe care le-am creat in circumstante pe care le-am creat, nu este dificil sa ne imaginam cum se vor comporta. „
Si, desigur, cea mai esentiala componenta a oricarui thriller psihologic este punctul culminant si deznodamantul care rezulta. Toate alegerile si reactiile personajelor servesc pentru a cataliza o concluzie catartica pe masura ce tensiunea reprimata este eliberata si misterele sunt dezvaluite in cele din urma, de obicei cu o rasucire sau doua. Thrillerii psihologici traiesc sau mor in functie de sfarsitul lor.
Cand a fost intrebat despre modul in care autorii thriller-urilor psihologice abordeaza finalul, Korelitz a meditat: ,,Nu este o sarcina usoara sa te misti intre aceasta Scylla si Charybdis”.
,,Pe de o parte, solutia nu poate fi evidenta sau chiar pare probabila. Pe de alta parte, nu poate iesi din campul din stanga: un personaj nou-nout la ora 11, un personaj cu o,, personalitate divizata „sau un Am pierdut gemeni identici. Am citit sute de ,,thrillere” care nu reusesc sa faca acest pasaj; solutiile lor sunt fie prea simple, fie atat de complexe incat nu pot sa ma ingrijesc „.