NFT-uri: Sunt viitorul industriei muzicale?

Ce uneste producatorii de electronice 3LAU si Steve Aoki cu rockerii din Nashville Kings of Leon si artistul alternativ Grimes? Nu, nu este un single colaborativ care sa-ti dea seama de minte. In schimb, impreuna au castigat milioane in ultimele luni prin vanzarea de jetoane nefungibile (NFT), platite in criptomoneda online.

Acest lucru a starnit zgomotul industriei media si muzicale, dar pentru multi din afara bulei acesti termeni se simt inca extraterestri – provocand ochii sa se straluceasca confuzi.

De fapt, nefungibil inseamna pur si simplu unic. Jetonul actioneaza ca un certificat digital de proprietate pentru orice creator, in acest caz un muzician, decide sa fie pus in vanzare. Acesta poate fi orice, de la un singur album traditional, la un pachet care include extra, cum ar fi bilete la concerte si piese bonus exclusive.

Fanii cumpara NFT-uri prin cripto-moneda – bani online care includ o inregistrare a cui detine ce, stocate pe un registru comun cunoscut sub numele de blockchain. Avantajul pentru artist este ca acestia stabilesc termenii si pot incorpora ,,contracte inteligente” care asigura o felie de orice valoare de revanzare.

Aici apare partea si mai ciudata: desi fiecare NFT vandut ar trebui sa fie unic, continutul sau poate fi in continuare partajat, copiat si vandut oricui se afla mai jos. Aceasta inseamna ca valoarea NFT este definita partial de lipsa sa – cu cat numarul este mai mic, cu atat este mai mare valoarea, cu copia originala de multe ori cea mai apreciata.

Oricine poate detine o copie a Monalei Lisa, de exemplu, dar doar o singura persoana poate detine originalul suspendat in Luvru, chiar daca este vazut de milioane de oameni.

Daca conceptul poate parea ciudat chiar acum, rezultatul financiar este clar: exista potential multi bani de facut.

Grimes a vandut aproape 6 milioane de dolari (4,2 milioane de lire sterline) in NFT-uri in doar 20 de minute; Steve Aoki a vandut o colectie pentru aproximativ 4,25 milioane de dolari (3 milioane de lire sterline); iar Kings of Leon a vandut un lot pentru aproximativ 2 milioane de dolari (1,4 milioane de lire sterline). 3LAU, un adoptator de criptografice timpuriu, a scapat toate acestea prin vanzarea colectiei sale NFT pentru 11,6 milioane de dolari (8,2 milioane de lire sterline).

Dar NFT-urile pot functiona intr-adevar pentru toti muzicienii si fanii intr-un mod sigur si durabil, sau este o bule de hype care va exploda? Aici ne uitam la cateva dintre principalele puncte.

De ce se implica muzicienii in NFT-uri?

Industria muzicala este intr-o stare de flux. Disparitia CD-urilor si a descarcarilor digitale in favoarea streamingului de muzica online a strans semnificativ profiturile – in special pentru artistii insisi.

Luna trecuta, peste 150 de muzicieni, printre care Paul McCartney, Kate Bush, Shy FX si Kano , i-au scris prim-ministrului britanic Boris Johnson solicitand o legislatie actualizata pentru a proteja artistii mai bine in noul peisaj. Acestia au subliniat ca ,,compozitorii castiga 50% din veniturile radio, dar doar 15% din streaming”.

Recunoscand amploarea schimbarii, comitetul selectat al Departamentului pentru Cultura, Media si Sport din Marea Britanie a adunat, de asemenea, dovezi cu privire la modul in care sunt distribuite miliarde de lire generate de servicii precum Spotify, Apple Music si Amazon Music Unlimited.

Cantareata Nadine Shah, al carei cel mai recent album Kitchen Sink a fost numit unul dintre albumele anului de la BBC 6Music, a facut titluri dupa ce a spus comisiei ca a fost fortata sa se intoarca impreuna cu parintii ei, deoarece lup departe de usa „.

Inainte de pandemie, artistii se bazau din ce in ce mai mult pe turnee pentru a ajunge la egalitate. Dar, cu muzica live care continua sa se confrunte cu un viitor incert, potentialul NFT-urilor de a suplimenta veniturile are un atractie imensa.

Acest lucru este valabil mai ales pentru ca ofera artistilor sansa de a ocoli pachetul de drepturi de eticheta, distribuitor si editor. ,,NFT-urile permit trupelor sa reduca cheltuielile si riscurile care rezulta din atat de multi intermediari si sa economiseasca timp prin vanzarea directa catre baza lor de fani”, spune Carol Alexander, profesor de finante la Universitatea din Sussex.

Cofondatorul Linkin Park, Mike Shinoda, a reflectat acest lucru intr-o serie de tweets dupa ce a primit o oferta de 10.000 $ (7.000 GBP) pentru unul dintre NFT-urile sale. ,,Chiar daca as incarca versiunea completa a melodiei continute pe DSP-uri din intreaga lume”, a scris el pe tweet , ,,nu as ajunge niciodata nici macar la 10.000 de dolari, dupa taxe de la DSP-uri, eticheta, marketing”.

Pe langa cota de profit crescuta, artistul are si sansa de a directiona unde merg banii. Reteaua NFT a Kings Of Leon a vazut 600.000 de dolari (425.000 de lire sterline) beneficiind in mod direct de fondul Crew Nation din Live Nation pentru a sprijini roadietii in timpul pandemiei, in timp ce Shinoda a incasat in mod similar castigurile caritabile.

Dar chiar si cu tot acest potential, nu este inca din punct de vedere tehnic nimic nou – artistii pot vinde doar copii ale muzicii lor ca MP3 pe propriul site web, fara a utiliza NFT-uri.

Deoarece valoarea unui NFT depinde in parte de cerere, actele cu urmari mari au sanse mai mari de a castiga mai multi bani, mai repede. Acest lucru explica de ce vedetele patrimoniului, cum ar fi Rolling Stones si Janet Jackson, au anuntat aventuri in NFT-uri care joaca in capitalul lor cultural.

Asta nu inseamna ca artistii mai mici nu pot beneficia de NFT-uri ca potential flux de venituri, dar probabilitatea de succes depinde de loialitatea de la baza lor de fani si de generarea de interes artificial pentru jetoanele lor.

Piatele precum Open Sea sunt pline de muzicieni, necunoscuti in sens traditional, publicitate si vanzare de mii.

Cantaretul Tobi Okandi de la trupa O Children spune ca, in timp ce artistii mari domina in prezent ,,fructele slabe” de pe piata NFT, el vede in continuare un viitor.

,,In calitate de muzician complet independent, producator, artist si creativ general, imi construiesc in mod esential viitorul (si, speram, al altora) ca artist, in paralel cu cresterea sa.

,,Lucrul pe care nimeni nu il primeste despre NFT – pentru muzicieni sau altceva – este ca adevarata valoare a unui NFT rezida mai putin in muzica sau opere de arta, ci pur si simplu in putere. In esenta, NFT-urile deschid o noua cale perceputa de unicitate si proprietate”, spune el.

Scriitorul de tehnologie, cultura si muzica Jean-Hugues Kabuiku respinge ideea ca NFT-urile sunt solutia pentru artistii care doresc sa reafirme valoare asupra muncii lor.

El spune ca a cheltui energie pentru NFT-uri, mai degraba decat a lucra catre o modalitate mai holistica de a remedia dezechilibrul dintre industrie, artisti si consumatori, prin presiunea pentru ,,o uniune de inchiriere pentru a construi ajutor reciproc intre artisti” este ,,cu adevarat descumpanitor pentru a fi martori”.

Cine cumpara NFT-uri?

Asa cum cele mai mari acte se pot profita la maximum de NFT-uri, tot asa cei mai conectati investitori cripto tind sa domine achizitiile de colectii de profil inalt.

Google search engine